dijous, 17 de març del 2016

La manipulació i l'experimentació

L'equip de mestres del Bressol del Poblenou ens passen un escrit explicant la importància d'oferir als infants activitats que fomentin la manipulació i l'experimentació:
 
La manipulació i l'experimentació
 
Els nens i les nenes tenen la necessitat d'explorar l'entorn per conèixer i comprendre la realitat que els envolta, gaudint d'un joc manipulatiu, a la vegada que van creant les seves pròpies experiències sobre la qualitat dels objectes i de cada element. Quan un infant experimenta es treballen molts aspectes del desenvolupament maduratiu: gaudeix, es relaciona i es comunica amb els altres infants, explica el que és capaç de fer, ho mostra com a quelcom important.... 
 
Mentre experimenta el nen i la nena descobreix els materials, les relacions i els canvis que es poden establir entre ells. 
 
 
L’evolució de la manipulació s'inicia en els primers mesos... Aquests primers contactes manipulatius li proporcionen a l'infant sensacions i percepcions de tot tipus (visuals, tàctils, olfactives, de moviment...); emocions i sentiments diversos (plaer, frustració, alegria, tendresa...), que el porten progressivament al descobriment de l'entorn (reconeixement de persones, d'espais i situacions de moments del dia...) i a la formació de nocions (de causa / efecte) i conceptes matemàtics (llarg/curt, gran/petit,... ). 
 
Les activitats manipulatives estimulen i afavoreixen la curiositat de l'infant, la il·lusió, el respecte de l'entorn, l'autonomia, la creativitat....
 
 
Per aquest motiu a l'escola considerem molt important i tenim molt present l'aspecte vivencial i lúdic quan proposem i oferim als nens i les nenes activitats i situacions riques en materials que habitualment no estan al seu abast.
 
L'infant observa, toca, olora, tasta, remena, combina, aboca,... de manera lliure, és ell mateix el que a través de les seves accions va marcant els seus objectius.
 
 
Aquestes activitats proporcionen als nens i nenes diferents possibilitats d'acció i interacció amb els objectes i amb els altres infants mitjançant els sentits.
 
També faciliten el descobriment de les característiques dels objectes a través del plantejament i corroboració d'hipòtesis que el permeten nous aprenentatges.
 
 

Text: Equip de Mestres 
El Bressol del Poblenou
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada